Robert Grzybek rozprawia się ze stereotypami, nie szczędzi krytyki i metodycznie, krok po kroku wskazuje, w jakich sytuacjach coaching działa i przynosi efekty, a w jakich nie należy go stosować. Przybliża również perspektywy dla tego zawodu w biznesie i ogrom pracy, jaką trzeba wykonać, by być dobrym coachem.

Możesz nic nie wiedzieć o coachingu, a i tak ta książka zachwyci cię i wzruszy. Ale jeśli chcesz się czegoś o coachingu dowiedzieć, to jest to źródło doskonałe, w zasadzie trzy książki w jednej. W poszczególnych rozdziałach autor z dystansem i humorem dzieli się swoją ekspercką wiedzą na temat coachingu sprzedawców, executive coachingu oraz stosowania stylu coachingowego przez menedżerów w codziennej praktyce biznesowej.

Jest tu i fabularna historia, i opis różnych zastosowań coachingu w biznesie. Narzędzia, schematy komunikacyjne, podpowiedzi i anegdoty. Autor podchodzi do coachingu w sposób wnikliwy, bezstronny i sceptyczny i – odzierając go z odium magii i złych emocji – pokazuje jego racjonalne i skuteczne oblicze. Dociekliwy czytelnik znajdzie tu krótką historię coachingu w Polsce i na świecie oraz wyjaśnienie, jak w realistyczny sposób mierzyć jego skuteczność.

Autor z pozycji sceptyka broni idei coachingu jako metody pracy rozwojowej. Przypomina również, że wbrew opiniom kształtowanym w świadomości publicznej coaching to nie Mateusz Grzesiak i motywacyjne seminaria dla rozentuzjazmowanych tłumów.

To lektura obowiązkowa dla menedżerów sprzedaży oraz liderów wszelkich funkcji w organizacjach biznesowych. Pierwsi skorzystają, ucząc się, jak pracować z handlowcami, aby ci samodzielnie doskonalili swoje umiejętności i podnosili efektywność. Dla pozostałych książka stanowi źródło wiedzy i inspiracji do stosowania metod coachingowych w zarządzaniu. Wyjaśnia też, na jakich warunkach warto inwestować we wsparcie zewnętrznego coacha.

Wytrwały czytelnik znajdzie tu nawet odpowiedź na pytanie o sens… ale to już byłby spoiler.

Wybrane opinie o książce:

Zgodnie z zasadą głoszącą, że w prostocie jest piękno, jest to praktyczny podręcznik coachingu, miejscami wręcz instruktaż dla niewtajemniczonych, wprowadzający czytelnika w tajniki tej metody rzetelnie i bez nadęcia. Autor podchodzi do tematu pragmatycznie, otwarcie przedstawiając jej blaski i cienie. Książka jest pigułką wiedzy na temat coachingu tak w perspektywie międzynarodowej, jak i w naszym polskim kontekście. Gorąco polecam.

Magda Dybska-Tabor, dyrektor ds. zarządzania zasobami ludzkimi, Danone

Robert Grzybek skutecznie odczarowuje coaching: metodycznie, krok po kroku pokazuje, w jakich sytuacjach coaching działa i przynosi efekty, a w jakich nie należy go stosować. Odnosi się do tak szerokiej ostatnio w Polsce krytyki coachingu i obnaża bolączkę współczesnej cywilizacji, czyli chęć łatwego i szybkiego osiągania efektów.

Beata Głowacz, menedżer ds. projektów HR, Fortum Corporation

Na początku XX wieku Amerykanie mieli fatalną służbę zdrowia. Opanowali ją oszuści i znachorzy. Dopiero po diagnozie branży, którą postawił pedagog Abraham Flexner, zaczęto tworzyć naukowe podstawy działania systemu. Dziś Flexnera potrzebuje zawłaszczany przez różnych szarlatanów polski rynek coachingu. Robert Grzybek znakomicie odnajduje się w tej roli.

Mirosław Konkel, dziennikarz „Pulsu Biznesu”

Dla nowicjuszy jest to cenna pozycja pokazująca perspektywy dla tego zawodu w biznesie i ogrom pracy, jaką trzeba wykonać, by być dobrym coachem. Krytykom uświadamia, że osoby wykonujące ten zawód profesjonalnie (opierające się na wiedzy i rzetelnych badaniach) znają granice tej metody i poruszając się w nich, robią kawał dobrej roboty, służąc ludziom.

dr hab. Beata Krzywosz-Rynkiewicz, kierownik Katedry Psychologii Rozwoju i Edukacji, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Ponoć coaching został przeniesiony do świata biznesu ze sportu. Dla trenerów sportowych i instruktorów fitness efektywna praca z podopiecznymi to podstawa. Robert Grzybek odczarowuje nam jej tajniki. Jego książka o coachingu zawiera liczne praktyczne rozwiązania, przydatne narzędzia oraz ciekawe anegdoty. Czyta się ją z wielką przyjemnością.

Magda Nocuń, instruktor fitness, fizjoterapeuta

Coach jest jak kelner – przywołany, przychodzi z pomocą, w przeciwnym razie jest w gotowości – zauważa Robert Grzybek. I serwuje czytelnikom solidną porcję informacji o tym, czym coaching jest (a także czym nie jest), kiedy naprawdę pomaga (a kiedy może odbić się czkawką), a przede wszystkim jak działa. Smakowita propozycja, nie tylko dla specjalistów.

Anita Szarlik, redaktor naczelna magazynu „Coaching”

Coaching to nie jest magiczna różdżka ani rewelacyjny przepis na szczęście i sukces. Robert Grzybek rozprawia się ze stereotypami, nie szczędzi krytyki i udowadnia, że tak naprawdę chodzi o uważne słuchanie i rozmowę.

Marcin Walków, redaktor serwisu „Business Insider Polska”

ROBERT GRZYBEK

Partner zarządzający GM Solutions – firmy szkoleniowej specjalizującej się w rozwoju kompetencji przywódczych, zarządczych i sprzedażowych. Autor książki o zarządzaniu sprzedażą, która zajęła II miejsce w konkursie Economicus 2016.

Coachingiem sprzedawców zajmuje się od początku lat 90. Od 15 lat zajmuje się szkoleniami, doradztwem i executive coachingiem. Doświadczenia w zarządzaniu zdobywał m.in. w Procter & Gamble – w Polsce i RPA – oraz w Orange Polska.

Jest absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego, University of Exeter (UK) oraz programu EMBA Szkoły Biznesu PW. Wykładał na uczelniach takich jak UJ, SGH, Akademia Leona Koźmińskiego oraz w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Był wykładowcą American Management Association. W 2010 roku dołączył do stowarzyszenia coachów EMCC. Publikuje m.in. w magazynach „Szef Sprzedaży” i „Personel Plus”.

Robert Grzybek

Coaching odczarowany

Narzędzia i rozwiązania biznesowe

287 stron, oprawa miękka ze skrzydełkami, cena 39,90 zł

Premiera 21 kwietnia 2017