Chociaż kaligrafia, czyli sztuka ładnego pisania, nie jest obecnie popularna, charakter pisma może mieć wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani. Staranne pismo to czynnik, dzięki któremu zostaniemy zapamiętani.   

Długopisem czy piórem?

W podręcznikach savoir-vivre’u, w których znajdują się informacje z zakresu etykiety biznesu, można wyczytać, że pióro wieczne to najlepsze narzędzie pisarskie. Ten elegancki dodatek zalicza się do biżuterii. Jego posiadanie może być wyznacznikiem stylu. Pióro znakomicie sprawdza się podczas oficjalnych spotkań organizowanych np. w celu zawarcia umowy. W nieco mniej formalnych okolicznościach warto mieć przy sobie funkcjonalny długopis – idealny do szybkiego sporządzania notatek itp.

Cechy pracownika, które można wyczytać z pisma

Sposób, w jaki piszemy, świadczy o cechach charakteru, jakie posiadamy. Osoby, które stawiają litery powoli i z namysłem, są z reguły samodzielne i dobrze zorganizowane. Pośpieszne pisanie może świadczyć o braku cierpliwości oraz o umiejętności efektywnego wykorzystywania czasu. Znaczenie ma również usytuowanie pisanego tekstu na kartce. Pozostawianie marginesu z lewej strony wskazuje na skłonność do wielokrotnego analizowania przeszłości. Pisanie na całej stronie świadczy o potrzebie działania oraz o pomysłowości. Pozostawianie marginesu z prawej strony wyraża niepewność i lęk przed przyszłością. Ważnym wskaźnikiem są również kształty liter. Zaokrąglone znaki stawiają ludzie o artystycznych duszach i niewyczerpanych pokładach kreatywności. Litery ostro zakończone świadczą m.in. o inteligencji i ciekawości świata, natomiast połączone ze sobą – o systematyczności i umiejętności logicznego rozumowania.

Zdaniem grafologów, analizując pismo, można także wykryć kłamstwo. Fragment tekstu, który różni się od całości, np. ze względu na mniejsze odstępy między wyrazami lub nierówne litery, prawdopodobnie zawiera nieprawdziwe informacje.

Odręczne pisanie – korzyści

Stawianie liter przy pomocy pióra czy długopisu aktywuje inne obszary ludzkiego umysłu niż stukanie w klawisze komputera. Pisanie ręczne sprawia, że uaktywnia się część mózgu odpowiedzialna za zdolność mówienia, a konkretnie za płynne wypowiadanie się i formułowanie myśli. Zapisywanie wyrazów na kartce papieru może być pomocne m.in. w doskonaleniu istotnej kompetencji miękkiej pracownika, jaką jest komunikatywność. Ćwiczenie charakteru pisma sprzyja również utrzymywaniu właściwej postawy ciała, a tym samym chroni przed dolegliwościami kręgosłupa. Nie sposób pisać pięknie i wyraźnie, gdy dłoń jest nienaturalnie wygięta, a plecy przekrzywione.

Odręczne pisanie można traktować jako sposób oderwania się od codziennych kłopotów i stresów. Stawianie równych rzędów literek pomaga również ćwiczyć zdolność koncentracji. Co więcej, jeśli uczynimy z kaligrafii swoje hobby, możemy wyróżnić się na tle innych pracowników. Istnieje prawdopodobieństwo, że dzięki temu zostaniemy zapamiętani, a nasze szanse na otrzymanie pracy wzrosną.