Autoprezentacja – to umiejętność, której oczekuje się od niektórych grup pracowników. Ma ona też znaczenie podczas rozmowy rekrutacyjnej. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę, wykonując prezentację i jak wykorzystać możliwości, które daje nam PowerPoint.

Proces rekrutacji

Wyłonienie jednej osoby spośród tłumu kandydatów może sprawiać trudności, dlatego pracodawcy proszą osoby aplikujące na dane stanowisko o wykonywanie różnych zadań. Prezentację PowerPoint na własny temat tworzymy na wyraźne życzenie rekrutera. Czasami taki wymóg zostaje wymieniony w ofercie pracy. Zignorowanie go może sprawić, że nasza kandydatura zostanie odrzucona ze względów formalnych.

PowerPoint – prezentacja

Dlaczego potencjalny pracodawca oczekuje od nas wykonania i wygłoszenia autoprezentacji? Podstawowy powód to chęć zweryfikowania, czy radzimy sobie z wystąpieniami publicznymi. W trakcie realizacji takiego zadania pokazujemy, że potrafimy panować nad stresem, przekazywać informacje i że jesteśmy pewni siebie. Oto zasady, których warto przestrzegać w trakcie tworzenia autoprezentacji.

1. Ważne pytania

Zanim zaczniemy tworzyć slajdy, odpowiedzmy sobie na kilka pytań. Ustalmy na przykład, jaki jest cel naszego wystąpienia. Następnie określmy i zapiszmy, co chcemy przekazać. Możemy stworzyć tekst wystąpienia, aby poczuć się pewniej. Zanim zaczniemy działać, określmy także, kto będzie odbiorcą, tzn. przed kim wygłosimy swoją prezentację. Duże znaczenie mają również ograniczenia czasowe. Ważne, by wiedzieć, czy nasze wystąpienie ma trwać 5 czy 25 minut. Dysponując niezbędnymi informacjami, możemy przystąpić do pracy.

2. Prezentacja PowerPoint – CV w formie graficznej

Treść prezentacji to jeden z jej najważniejszych elementów. Mamy okazję w interesujący sposób przedstawić dane, jakie zawarliśmy w CV. Ważna jest selekcja i właściwy dobór informacji. Nie możemy dokładnie powtórzyć tego, o czym pisaliśmy w życiorysie. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej odpowiadamy na pytania zadawane przez rekrutera. W trakcie autoprezentacji samodzielnie dobieramy przedstawiane treści. Dbajmy o to, by struktura wypowiedzi była czytelna. Przedstawmy krótko swoje doświadczenie zawodowe, najważniejsze osiągnięcia i rozwijane kompetencje.

3. Konwencja wystąpienia

Styl naszej wypowiedzi oraz dobór słownictwa powinny być dostosowane do poziomu słuchaczy i do sytuacji. Unikajmy wyrażeń potocznych i posługujmy się poprawną polszczyzną.

4. Tekst i fotografie

Bardzo istotne jest dopracowanie graficzne prezentacji. Slajdy powinny znajdować się na tym samym tle. Stosujmy jedną, prostą czcionkę (ważne, by posiadała polskie znaki). Nie nadużywajmy efektów. Bazujmy na fotografiach, a tekst zamieszczajmy w skrótowej, hasłowej formie.

5. Wygląd

W trakcie prezentacji liczy się również nasz wygląd: schludny i profesjonalny. Oficjalny strój, delikatny makijaż w przypadku kobiet – dzięki takim elementom budujemy swój wizerunek.