Stres może mobilizować nas do działania, wyostrzać nasze zmysły, zwiększać koncentrację i zdolność zapamiętywania. W zbyt dużych dawkach działa jednak destrukcyjnie, dlatego ważna jest umiejętność zarządzania nim. Przede wszystkim kluczowe jest dopasowanie zawodu do charakteru i temperamentu pracownika.

Panowanie nad stresem jest łatwiejsze wtedy, gdy aktywność zawodowa sprawia nam przyjemność i chętnie do niej wracamy. Aby radzić sobie z napięciem, warto:

  • Wybrać odpowiedni zawód

Praca może być dla nas pasmem udręk, gdy będziemy wykonywać ją wbrew swojej woli. Radość z realizowania obowiązków o określonym charakterze sprawia, że stres staje się mniej dotkliwy i nie wpływa na nas destrukcyjnie. Jego działanie jest minimalizowane przez pozytywne odczucia.

  • Rzetelnie przygotowywać się do pracy

Czujemy się pewniej i spokojniej, gdy przystępujemy do wykonywania obowiązków wyposażeni w odpowiednią wiedzę i umiejętności. Chcąc zredukować poziom stresu i niepewności, przygotowujmy się do pracy. Bądźmy np. na bieżąco ze zmianami zachodzącymi w naszej branży, zdobywajmy nowe umiejętności i dbajmy o swój rozwój.

  • Wykrywać źródła stresu

Aby skutecznie walczyć z napięciem, jakie towarzyszy nam w pracy, ustalmy, jakie sytuacje, wydarzenia lub osoby wywołują w nas negatywne emocje. Mając taką wiedzę, możemy świadomie skonfrontować się z problemami i znaleźć rozwiązanie.

  • Utrzymywać dobre relacje ze współpracownikami

Poziom stresu, jaki towarzyszy nam w miejscu pracy, zależy również od atmosfery, jaka tam panuje. Starajmy się budować pozytywne relacje ze współpracownikami. W tym celu rozwijajmy swoje umiejętności komunikacyjne. Nauczmy się wyrażać zdanie tak, by nie obrażać ani nie deprymować rozmówcy.

  • Zachowywać porządek w miejscu pracy

Bałagan na biurku sprawia, że z trudem odnajdujemy dokumenty, które są nam potrzebne „na już”. Wywołuje również nieprzyjemne wrażenia estetyczne, które nie nastrajają nas pozytywnie. Warto zachowywać porządek na blacie, jeśli chcemy unikać zbędnego stresu.

  • Mieć przy sobie rzeczy osobiste

Aby miejsce pracy wydawało nam się bardziej przyjazne, możemy ustawić na biurku kwiatek w doniczce albo ramkę ze zdjęciem męża/żony, dziecka lub innej ukochanej osoby. Znajome i lubiane przedmioty wywołują miłe skojarzenia i pozwalają nam zapomnieć o tym, co nas denerwuje i przytłacza w pracy.

  • Koncentrować się na pojedynczych czynnościach

Wykonywanie kilku zadań jednocześnie sprawia, że się stresujemy, ponieważ nie możemy się w pełni skoncentrować i nadążyć ze wszystkim. Warto skupić się na pojedynczych działaniach. Dzięki temu możemy stopniowo i dokładnie wypełniać kolejne obowiązki.

  • Uprawiać sport

Wysiłek fizyczny, nawet niewielki, sprawia, że nasz mózg jest lepiej dotleniony. W związku z tym stajemy się mniej podatni na negatywne skutki stresu. Warto podczas przerwy wyjść np. na krótki spacer.

  • Żartować i śmiać się

Napięcie opada również wtedy, gdy się śmiejemy. Poczucie humoru jest korzystną cechą, dzięki której możemy skutecznie pozbywać się negatywnych emocji lub łagodzić ich oddziaływanie.