Stres i strach wpływają na nas motywująco, jeśli występują w niewielkich „dawkach”. Mogą dezintegrować nasze życie, gdy doświadczamy ich permanentnie. Aby pokonać lęk towarzyszący nam w pracy, warto m.in. wskazać jego źródło i skonfrontować się z nieprzyjemnymi wydarzeniami.

Lęk przed pracą – jak sobie z nim poradzić?

Powrót do obowiązków po przerwie bywa trudny. Stres może nasilać się w niedzielny wieczór lub wtedy, gdy urlop dobiega końca. Jak przezwyciężyć negatywne odczucia? Oto kilka sposobów:

Wybór odpowiedniej profesji

Czynniki nasilające lęk to m.in. częste zmiany pracy lub wybór zawodu, którego nie lubimy bądź nie potrafimy wykonywać. Chcąc czerpać radość z aktywności zawodowej, warto poznać swoje predyspozycje i dokonywać przemyślanych wyborów. Trudno czuć się dobrze np. jako makler giełdowy, gdy ma się niewielką odporność na stres.

Odnalezienie przyczyny problemu

Lęk przed pracą ma konkretne podłoże. Możemy doświadczać go np. dlatego, że nasz bezpośredni przełożony nas upokarza. Inny powód to niewystarczające szkolenie i niepewność, jakiej doświadczamy w związku z brakiem wiedzy. Znając źródło problemu, możemy podjąć konkretne kroki i poszukać właściwego rozwiązania.

Doskonalenie umiejętności zawodowych

Czujemy się pewnie w pracy wówczas, gdy posiadamy kompetencje niezbędne do jej wykonywania. Lęk i niepokój towarzyszą nam w szczególności wtedy, gdy skłamaliśmy w CV. Brak wiedzy i doświadczenia ujawnia się dość szybko, stawiając nas w niekorzystnym świetle.

Dbanie o relacje interpersonalne

Obawy przed rozpoczęciem pracy towarzyszą nam także wtedy, gdy w zespole panuje nieprzyjemna atmosfera. Aby budować zdrowe relacje, warto postępować uczciwie i być miłym dla współpracowników. Dobrze jest również pielęgnować kontakty z rodziną i przyjaciółmi. Dzięki temu łatwiej pokonuje się trudności w życiu zawodowym.

Rozwiązywanie konfliktów

W utrzymywaniu pozytywnych stosunków pomaga także wyjaśnianie nieprzyjemnych sytuacji. Nie warto czekać, aż konflikt się zaogni. Im wcześniej zareagujemy na negatywne zachowania współpracownika, tym łatwiej będzie ustalić zasady obowiązujące w relacji.

Rozmowy ze współpracownikami

Trudności związane z aklimatyzacją towarzyszą wielu osobom aktywnym zawodowo, ale każdy człowiek radzi sobie z nimi indywidualnie. Warto poruszać takie tematy podczas rozmów ze znajomymi z pracy. Dzięki temu możemy przekonać się, że nie tylko my doświadczamy nieprzyjemnych emocji.

Czas na odpoczynek

Lęk i frustracja nasilają się, gdy jesteśmy przemęczeni. Starajmy się przyjmować tyle obowiązków, ile jesteśmy w stanie wykonać bez szkody dla zdrowia i samopoczucia. Pamiętajmy o tym, by w natłoku zajęć znaleźć czas na regenerację sił. Spędzajmy weekendy tak, jak lubimy, korzystajmy z urlopów pracowniczych i rozwijajmy swoje zainteresowania.

Terapia psychologiczna

Jeśli lęk przed pracą paraliżuje nas i uniemożliwia normalne funkcjonowanie, rozważmy wizytę u psychologa. Uczestnicząc w spotkaniach ze specjalistą, możemy poznać mechanizmy, jakie nami kierują i nauczyć się skutecznie pokonywać trudności.