W środowisku pracy obowiązują określone normy zachowań, które powinniśmy respektować, jeśli chcemy cieszyć się zaufaniem i sympatią. Duże znaczenie mają również: uczciwość i lojalność wobec współpracowników, okazywanie im empatii oraz słuchanie tego, co do nas mówią. Szacunek, pochwały oraz panowanie nad własnymi reakcjami także pomagają w zjednywaniu sobie ludzi.   

Co robić, by być lubianym w pracy?

Miła atmosfera i pozytywne relacje w miejscu zatrudnienia to czynniki, które zwiększają motywację do działania. Warto koncentrować się na wartościach, takich jak:

  • Kultura osobista

Przyjazna i otwarta postawa, miły wyraz twarzy, schludny i adekwatny do sytuacji ubiór, profesjonalne przygotowanie do spotkania, traktowanie rozmówcy z szacunkiem oraz kulturalne zachowanie – to przykładowe elementy, które składają się na dobre pierwsze wrażenie. Dzięki dbaniu o swój wizerunek możemy wywoływać przychylne reakcje rozmówcy.

  • Uczciwość i takt

W relacjach istotne są również szczerość i uczciwość. Unikając kłamstw i plotkowania, a także zbędnych i uszczypliwych komentarzy na temat zachowania lub wyglądu poszczególnych osób, mamy szansę zdobyć nie tylko sympatię, ale i szacunek współpracowników.

  • Empatia

Zdolność rozpoznawania nastrojów innych osób i wczuwania się w ich sytuację sprawia, że wzbudzamy sympatię. Rozmówca docenia, gdy cieszymy się razem z nim lub rozumiemy, że ma zły humor i staramy się go pocieszyć. Empatia przejawia się także tym, że zastanawiamy się, czy nasze słowa lub zachowanie nie urażą drugiej osoby.

  • Umiejętność słuchania

Chcąc zjednać sobie współpracowników lub przełożonych, warto uważnie ich słuchać i okazywać szczere zainteresowanie rozmową, np. zadając pytania. Życzliwe wysłuchanie wypowiedzi rozmówcy sprawi, że poczuje się doceniony.

  • Pochwały

Komplement dotyczący nowej fryzury czy wystąpienia w trakcie konferencji nie kosztuje nas nic, a może sprawić przyjemność drugiej osobie. Ważne, by zachować szczerość, chwaląc rozmówcę. Starajmy się szukać dobrych cech u osób, z którymi rozmawiamy.

  • Etykieta biznesowa

Przestrzeganie etykiety biznesu pozwala m.in. na rozwiązywanie sytuacji konfliktowych czy budowanie korzystnego wizerunku. Przykładowe zasady biurowego savoir vivre’u to witanie się ze współpracownikami, punktualność oraz unikanie nadmiernej gestykulacji w czasie rozmów i prezentacji.

  • Okazywanie sympatii

Drobne gesty wyrażające życzliwość sprawiają, że współpracownicy czują się przez nas lubiani. Aby okazać sympatię, możemy np. przynieść kawę koledze z biura, który zmaga się z trudnym zadaniem, pomóc w naprawie komputera lub po prostu się uśmiechnąć.

  • Opanowanie

Chcąc budować przyjazne relacje w miejscu pracy, warto panować nad własnymi reakcjami i rozładowywać napięcia pojawiające się w zespole. Zaproponowanie krótkiej przerwy czy opowiedzenie żartu lub anegdoty – to proste zabiegi, dzięki którym nieprzyjemna atmosfera powoli znika. Łatwiej jest poszukiwać konstruktywnych rozwiązań, gdy emocje opadną.