Masz za sobą kilka lat pracy? A może już kilkanaście? Awansowałeś i czujesz, że masz mocną pozycję? A może to wszystko dopiero przed Tobą? Niezależnie od tego, jak długo pracujesz i jak bogaty jest Twój dorobek – są rzeczy, które wymagają ciągłej nauki. Uczymy się ich przez całe życie.

Doświadczenie zawodowe to coś, co ma wielką wartość. Dla pracodawców, rekruterów, dla Twoich współpracowników, ale też dla Ciebie. Dzięki niemu budujesz poczucie własnej wartości i torujesz sobie drogę na rynku pracy. Ale nawet mając duży bagaż doświadczeń, bogate CV i sukcesy na  koncie, nie warto spoczywać na laurach.

Wbrew pozorom nauka niektórych rzeczy jest większym wyzwaniem, gdy mamy dłuższy staż pracyTymczasem na każdym etapie kariery bardzo ważne są:

  1. 1. Wiedza branżowa

Wiedza raz zdobyta nie gwarantuje sukcesu. Należy ją stale uzupełniać i aktualizować. Takie są realia współczesnego rynku. W niektórych zawodach i branżach zmiany zachodzą jak w kalejdoskopie. Duże doświadczenie i sporo lat pracy nie zwalniają z bycia na bieżąco.

 

  1. 2. Języki obce

Nauka języków wymaga systematyczności. Nawet jeśli możemy pochwalić się certyfikatami i dyplomami, to dalsze szlifowanie tej umiejętności jest niezbędne. To proces, w którym ważna jest regularność i praktyka. Nawet jeśli w obecnej firmie nie wykorzystujesz w praktyce języka obcego, pamiętaj, że nie warto odpuszczać nauki. Znajomość przynajmniej angielskiego na pewno przyda Ci się przy kolejnej rekrutacji.

 

  1. 3. Umiejętności miękkie

Osiągnięcia zawodowe nie zawsze idą w parze z kompetencjami miękkimi. Komunikatywność, zarządzanie sobą w czasie, radzenie sobie z presją, orientacja na cel, kreatywność, asertywność – tego typu umiejętności warto stale ćwiczyć i rozwijać. Przydają się zarówno 20-letnim stażystom, jak i 40-letnim specjalistom.

 

  1. 4. Empatia

Zdolność współodczuwania, odczytywanie i rozumienie emocji drugiej osoby – to coś, czego stale uczymy się, bez względu na to, czy mamy za sobą kilka miesięcy pracy czy kilkanaście lat. Na każdym etapie kariery pojawiają się momenty, w których sprawdzana jest nasza inteligencja emocjonalna. Różne sytuacje zawodowe i relacje ze współpracownikami dostarczają okazji do rozwijania empatii.

 

  1. 5.  Pokora i cierpliwość

Im więcej przepracowanych lat, osiągnięć i sukcesów, tym większa pokusa, by zadzierać nosa. A im dłuższy staż pracy, tym większe ryzyko rutyny i zniecierpliwienia. Dlatego tak ważna jest nauka pokory. Może być to trudny sprawdzian nie tylko dla doświadczonych specjalistów, ale też kandydatów z młodego pokolenia.

 

  1. 6. Przyznawanie się do błędu/do niewiedzy

Z pokorą wiąże się świadomość, że nie jesteśmy nieomylni i że jeszcze wielu rzeczy musimy się nauczyć. Dlatego potrafimy przyznać się do błędu, powiedzieć, że czegoś nie wiemy, nie jesteśmy pewni i musimy zweryfikować to, co nam się tylko wydaje. To sztuka, której niektórzy uczą się bardzo długo. Nie tak łatwo bowiem przyznać się przed innymi do swoich słabości. Zwłaszcza, jeśli jesteśmy perfekcjonistami i już sporo osiągnęliśmy. Paradoksalnie jednak przyznanie się do błędu menedżera z dużym doświadczeniem to nie oznaka słabości, ale profesjonalizmu. W końcu każdy z nas uczy się przez całe życie.

 

  1. 7. Współpraca

Budowanie relacji ze współpracownikami, praca zespołowa, sztuka porozumiewania się, wspólne rozwiązywanie problemów, rozdzielanie zadań, szukanie kompromisów – to doświadczenia, które pojawiają się na każdym etapie kariery. Warto dbać o ten aspekt pracy, rozwijać umiejętności interpersonalne, a trudne sytuacje i rozmowy traktować jako lekcję na przyszłość.

 

  1. 8. Satysfakcja z drobnych spraw i małych sukcesów

W pracy, jak w życiu, łatwo wpaść w pułapkę pt. „więcej” i stracić radość z tego, co się już zdobyło. Chorobliwy perfekcjonizm i stawianie sobie zbyt wysokiej poprzeczki może zniechęcić i sfrustrować. Dlatego tak ważne jest, aby nie zapominać o metodzie małych kroków, doceniać również swoje mniejsze osiągnięcia i nie ignorować drobnych rzeczy, które w efekcie przybliżają nas do większego celu.