Czasem wypowiadamy je nieświadomie, bez zastanowienia. Czasem myślimy, że tak wypada. A czasem dlatego, że nie wiemy, co innego powiedzieć. Sprawdź, z jakich odpowiedzi podczas rekrutacji lepiej zrezygnować.

          1. Jestem kompetentną osobą

Tak sformułowane zdanie tak naprawdę niewiele o nas mówi. Zamiast przekonywać, że jesteśmy kompetentni, sięgnijmy po argumenty. Konkretne przykłady powiedzą same za siebie. Udowodnijmy, że jesteśmy kompetentni odwołując się do naszych doświadczeń, wykonywanych zadań i realizowanych projektów, osiągnięć zawodowych, zdobytych kwalifikacji, uzyskanych wyników itd. 

  1. 2. Jestem kreatywny

Kreatywność jest jedną z najbardziej docenianych umiejętności na rynku pracy. Nic więc dziwnego, że wielu kandydatów wpisuje ją do CV albo powołuje się na nią podczas rozmowy z rekruterem.

– Takie zwroty, jak kreatywność, dyspozycyjność czy umiejętność pracy zespołowej są bardzo często używane przez kandydatów, przez co wydają się już mocno utarte, stosowane schematycznie – mówi Izabela Kielczyk, psycholog biznesu.

Zanim jednak użyjemy tego popularnego określenia, zastanówmy się, czy faktycznie pasuje do tego, co robimy. Czy rzeczywiście nasze podejście do realizacji zadań jest nieszablonowe? Czy jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania, mamy niestandardowe pomysły, staramy się unikać schematów? Jeśli tak, to mówmy o konkretach. Przywołujmy przykłady, opowiadajmy o efektach naszej pracy i sposobach działania – od pomysłu do realizacji.

  1.   3. Nie wiem

„Gdzie widzi się Pani/Pan za 5 lat?” – na tego typu pytania nie jest łatwo odpowiedzieć, ale ucięcie tematu słowami: „nie wiem” jest jednym z najgorszych rozwiązań. Nie musimy dokładnie opisywać naszych planów i precyzować wizji przyszłości, ale pokażmy, że wiemy, na czym nam zależy i w jakim kierunku chcemy się rozwija

                                                                     4. Nie mam pytań

Jednym z elementów rozmowy są pytania do rekrutera. Przed spotkaniem warto zastanowić się, jakie zagadnienia chcemy poruszyć i jakie kwestie uszczegółowić. Jeśli mówimy, że „nie mamy pytań”, to wysyłamy sygnał na temat naszego zaangażowania. Możemy sprawić wrażenie osoby, która nie do końca wie, czego chce i nie jest na poważnie zainteresowana ofertą.

  1. 5. Czekam na Państwa propozycje

Jakie są Pana/Pani oczekiwania finansowe? To pytanie pada podczas rozmowy rekrutacyjnej, dlatego warto się do niego wcześniej przygotować i określić wysokość wynagrodzenia, które będzie nas satysfakcjonować. Odpowiedzi w stylu: „A ile Państwo proponują?”, „Czekam na Państwa propozycje” nie są mile widziane.

  1. 6. Państwa firma jest świetna

Pytanie o motywację do pracy jest jednym z podstawowych. Rekruter chce wiedzieć, dlaczego aplikowaliśmy właśnie do tej konkretnej firmy i dlaczego chcemy pracować na wybranym stanowisku. Odpowiedź typu „bo Państwa firma jest świetna” nie jest zadowalająca.

– Mimo że chwalimy pracodawcę, to taka odpowiedź nie jest poważnie traktowana i nie wywołuje pozytywnego wrażenia. „Super”, „świetna”, „rewelacyjna” to ogólne sformułowania, więc tak naprawdę nie wiadomo, co taka osoba ma na myśli – tłumaczy Izabela Kielczyk.

Zamiast tego powinniśmy powołać się na merytoryczne argumenty,  świadczące o tym, że nasze cele są zbieżne z celami i wartościami firmy. Powiedzmy, za co konkretnie cenimy pracodawcę i jak wyobrażamy sobie nasz rozwój w ramach tego właśnie przedsiębiorstwa. Warto też pokazać, że posiadamy wiedzę na temat firmy, śledzimy jej działalność i wiemy, co ją wyróżnia na rynku. Jeśli braliśmy udział w jakichś wydarzeniach, w których firma uczestniczyła albo je organizowała, to również o tym wspomnijmy.

  1. 7. Szukam czegokolwiek

 

Odpowiadając na pytanie o powody aplikowania, powinniśmy odwoływać się do konkretnej oferty. Jeśli rekruter zapyta nas, dlaczego staramy się o pracę właśnie w tej wybranej firmie, to nawiążmy do naszego rozwoju zawodowego i możliwości oferowanych przez tego konkretnego pracodawcę. Nie robią dobrego wrażenia odpowiedzi w stylu: „rozsyłam wszędzie CV, szukam czegokolwiek”. Niekorzystny odbiór potęguje też brak wiedzy o firmie, pobieżna znajomość oferty i brak pytań do rekrutera o szczegóły dotyczące obowiązków, wyzwań, możliwości rozwoju, warunków pracy itd.

pracuj.pl