Powiedzenie „Lepiej zapobiegać niż leczyć” dotyczy również firm. Aby ocenić znaczenie zdrowia pracowników dla pracodawcy, wystarczy uświadomić sobie, że absencja z powodu choroby to dla niego realna strata. Warto o tym pamiętać szczególnie, że pracownicy doceniają starania firm o utrzymanie ich dobrej kondycji i samopoczucia. 

Zdrowie to stan dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego. Oznacza to między innymi: odporność na choroby i dolegliwości, zdolność radzenia sobie z problemami i stresem oraz sprawność fizyczną i intelektualną. To także zdolność do wypełniania ról życiowych i zawodowych, witalność oraz równowaga i harmonia psychiczna. A zdrowa firma to taka, w której pracownik może liczyć na zrozumienie swoich potrzeb i oczekiwań, w której niwelowany jest stres oraz promowane zdrowe postawy i zachowania, w tym równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.

Oto 5 praktycznych wskazówek ekspertów od motywacji z Sodexo Benefits and Rewards Services, którymi powinien kierować się pracodawca przy tworzeniu zdrowej firmy:

  1. Walka ze stresem – Wśród najczęściej występujących stresogennych czynników w pracy, specjaliści wymieniają: nadmierne obciążenie obowiązkami, krótkie terminy realizacji zadań, zbyt dużą odpowiedzialność oraz brak wsparcia menedżerów. Pracodawca może zaproponować swoim podwładnym m.in. szkolenia, które pokażą jak radzić sobie ze stresem, jednak najważniejszy jest dialog i zdrowe relacje w firmie. Poziom stresu zdecydowanie obniża się tam, gdzie zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą liczyć na zrozumienie swoich wzajemnych potrzeb i oczekiwań, gdzie panuje dobra atmosfera, a szef docenia wysiłek pracownika. W walce ze stresem pomaga pracownikowi również pomoc w równoważeniu dwóch sfer – życia zawodowego i prywatnego.
  1. Zdrowa motywacja – Opieka medyczna finansowana przez pracodawcę należy do najbardziej pożądanych świadczeń pozapłacowych. Pracownicy cenią zagwarantowany przez pracodawcę szybki dostęp do badań i lekarzy. Dzięki temu mają większą szansę zadbać o swoje zdrowie. Ale ważne by firma promowała również właściwe postawy i zachowania. Świetnie w tej roli sprawdzają się programy motywacyjne skoncentrowane na zdrowiu pracowników np. zachęcające do rzucenia palenia, albo utrzymania dobrej kondycji fizycznej. Pracownicy cenią sobie również możliwość pracy zdalnej, dzięki której lepiej mogą godzić pracę z obowiązkami rodzinnymi. 
  1. Prawidłowe odżywianie – Systematyczne odżywianie, koniecznie z jednym ciepłym posiłkiem w ciągu dnia, ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania naszego organizmu. Pracownik ma więcej energii do działania i nie czuje zmęczenia. Przerwy na posiłek pomagają odpocząć oczom od monitora, a wspólne posiłki z kolegami z pracy sprzyjają integracji i pomagają w nabraniu dystansu do zawodowych obowiązków. Dofinansowany przez pracodawcę obiad motywuje, ale wpływa również na postrzeganie firmy jako troszczącej się o samopoczucie i zdrowie pracowników. Tu doskonale sprawdzają się świadczenia pozapłacowe w postaci kart przed płaconych na posiłki. Takie wsparcie wpisuje się w ideę zdrowego stylu życia, ale przede wszystkim daje pracownikom możliwość wyboru tego co, kiedy i gdzie chcą zjeść.
  1. Aktywnie i kulturalnie – Lekiem na dobre samopoczucie pracowników może być ruch i rozrywka. Zapewnienie pracownikowi darmowego biletu wstępu do kina czy teatru, pozwoli mu oderwać się od codziennych obowiązków i zrelaksować. Z kolei wysiłek fizyczny nie tylko pozwala się na poprawę kondycji fizycznej ale i ogólnego stanu zdrowia. Wpływa na podniesienie odporności organizmu, przynosi odprężenie, a jednocześnie dodaje energii i poprawia nastrój. Uprawianie sportu usprawnia także funkcjonowanie mózgu i podnosi sprawność intelektualną, sprzyja koncentracji i wzrostowi samooceny. Warto więc oferować pracownikom świadczenia zachęcające do uprawiania tego rodzaju aktywności, przy jednoczesnej swobodzie wyboru przez nich najlepszego rozwiązania. 
  1. Komfortowe warunku pracy – Z badania Health and Safety Executive – brytyjskiej organizacji rządowej nadzorującej bezpieczeństwo w pracy wynika, że pracownicy wśród stresogennych czynników wymieniają takie bodźce jak np. hałas, niewłaściwe oświetlenie, zbyt wysoką lub zbyt niską temperaturę, nieprzyjemne zapachy, brak dbałości o ergonomiczne miejsce pracy. Aranżacja przestrzeni w miejscu pracy ma więc ogromny wpływ na efektywność pracowników – może zmniejszać lub zwiększać ich wydajność, dekoncentrować lub wzmocnić pozytywnie tempo i jakość wykonywanych obowiązków. Coraz więcej firm decyduje się na dodatkowe pomieszczenia, które są np. strefą relaksu i wypoczynku dla pracowników, miejscem pracy w ciszy lub miejscem rozmów telefonicznych. 

Sukces każdej firmy zależy przede wszystkim od efektywności pracowników – od ich zaangażowania, kreatywności, efektywności oraz, a może przede wszystkim od ich zdrowia. Jak pokazują badania  Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy jedno euro zainwestowane w utrzymywanie zdolności do pracy, przynosi zysk od 4 do 6 euro we wzroście produktywności. Warto również pamiętać, że pracownicy doceniają starania o ich dobre zdrowie i samopoczucie, a to przekłada się także na ich większą lojalność i mniejszą chęć zmiany miejsca pracy.

Kontakt: Dorota Czerwińska, tel. +48 536 835 792, e-mail : d.czerwinska@contrust.pl 

Sodexo Benefits and Rewards Services Polska

Sodexo Benefits and Rewards Services jest liderem polskiego rynku świadczeń pozapłacowych, na którym działa od 19 lat, a także ekspertem w zakresie programów motywacyjnych oraz zarządzania efektywnością. Doradza w obszarze tworzenia trwałych relacji pracodawcy z pracownikami oraz w zakresie budowania lojalności partnerów biznesowych i klientów. Wieloletnie doświadczenie firmy pokazuje, iż kompleksowe usługi motywacyjne pozytywnie wpływają na wydajność organizacji. Z oferty Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce skorzystało już 45 tysięcy klientów i ponad 3,7 miliona użytkowników. Na polskim rynku firma Sodexo otrzymała m.in. tytuł Business Superbrands oraz nagrodę Złota Jakość Roku. W 2014 roku firma Aon Hewitt, światowy lider w doradztwie i rozwiązaniach outsourcingowych w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim, doceniła działania Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce przyznając firmie certyfikat Aon Hewitt Best Employer™ na poziomie międzynarodowym i krajowym.  

Grupa Sodexo

Grupa Sodexo, światowy lider w zakresie usług poprawiających Jakość Życia, od chwili założenia firmy przez Pierre’a Bellona w 1966 roku, jest strategicznym partnerem dla firm i instytucji, które kładą nacisk na efektywność, lojalność i dobre samopoczucie pracowników oraz partnerów biznesowych. Z wielką pasją 425 000 pracowników Sodexo w 80 krajach projektuje, zarządza i dostarcza kompleksowe usługi w zakresie obsługi nieruchomości (Sodexo On-site Services) oraz w zakresie motywacji (Sodexo Benefits and Rewards Services), obsługując każdego dnia 75 milionów konsumentów na całym świecie.