Internet i rozwój zawodowy? To efektywne połączenie, ale pod warunkiem, że wiemy, czego szukamy i na czym nam zależy. Świat wirtualny daje też dużo przestrzeni do budowania swojego wizerunku, ale… należy ją umiejętnie wykorzystywać. Krzykacz, krytykant, lansiarz, spamer – tego typu etykiety potrafią przylgnąć do człowieka, jeśli niewłaściwie zarządza swoją karierą w sieci.

W Internecie można wiele zdziałać na korzyść swojej pracy i rozwoju zawodowego. Ale można też mieć poczucie, że nie dzieje się nic szczególnego. Dlatego tak ważne jest, aby mieć pomysł na siebie, na budowanie swojego wizerunku i ścieżki zawodowej. Tym, co na pewno pomaga, jest:

  1. Autentyczność

Nie kreuj się na kogoś, kim nie jesteś. Podczas branżowych dyskusji online nie zachowuj się pretensjonalnie, unikaj maniery wywyższania się – to bardzo odstrasza rozmówców. Nie przypisuj sobie czyichś zasług. Nie chowaj się za frazesami i sztucznie brzmiącymi odpowiedziami. Postaw na naturalność, otwartość i szczerość.

  1. Bycie na bieżąco

Bez względu na to, czy szukasz pracy, ciekawych możliwości rozwoju, nowych klientów lub współpracowników – trzymaj rękę na pulsie i na bieżąco korzystaj z opcji, jakie oferuje sieć. Śledź oferty pracy i działania pracodawców online. Pamiętaj o aktualizowaniu CV. Nie przegap w swoim kalendarzu wydarzeń, dzięki którym możesz zdobyć przydatną wiedzę – sprawdź, kiedy znów pojawi się kolejny webinar albo interesujący Cię kurs online. Bądź w stałym kontakcie ze swoimi czytelnikami/klientami/odbiorcami produktów. Networking jest procesem długofalowym – o relacje należy dbać i je pielęgnować. Jednocześnie, uważaj, aby nie przesadzić w drugą stronę. Nachalne promowanie swojej działalności, narzucanie swojego zdania czy oferty mogą sprawić, że przylgnie do Ciebie łatka spamera. Nadmierna aktywność może z kolei spowodować, że będziesz kojarzyć się z lansiarzem.

  1. Wiarygodność i konsekwencja

Wiarygodność i rzetelność to coś, co bardzo cenią pracodawcy, rekruterzy, współpracownicy, klienci i „ludzie z branży”, którzy obserwują Twoją aktywność w sieci. Brak konsekwencji, zmienność poglądów i działań, brak jasno wyznaczonego kierunku – to wszystko działa natomiast jak ostrzegawcza czerwona lampka. Budując swoją karierę w sieci, warto mieć sprecyzowane priorytety, wartości, plany i cele, do których chcemy dążyć.

  1. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem

Daj się poznać jako ekspert. Zabierając głos w dyskusjach, sięgaj po merytoryczne argumenty. Podziel się swoją wiedzą, doświadczeniami i wskazówkami.  Być może dobrym pomysłem będzie założenie bloga albo własnej strony www? Nie przyjmuj postawy wiecznego malkontenta czy krytykanta. Buduj swoją osobistą markę opartą na profesjonalizmie i kulturze osobistej.

  1. Czerpanie z narzędzi i zasobów online

Internet może być prawdziwą kopalnią wiedzy i inspiracji. Trzeba tylko umiejętnie z niej korzystać. Warto selekcjonować treści i wybierać te, które są ważne dla naszego rozwoju zawodowego. W przeciwnym razie będziesz mieć wrażenie chaosu i przeciążenia. Wybieraj narzędzia online, które będą wsparciem dla Twojej kariery. Jeśli poszukujesz pracy, możesz skorzystać np. z profili pracodawców publikowanych w portalu Pracuj.pl. Dzięki nim dowiesz się więcej o interesujących Cię firmach. Zaglądaj też na strony www firm i przeglądaj zakładkę „Kariera”. Dzięki aplikacjom mobilnym możesz być na bieżąco z ogłoszeniami o pracę – Pracuj.pl codziennie wysyła kandydatom oferty dopasowane do ich profilu zawodowego. W zaktualizowaniu CV pomoże natomiast narzędzie typu Kreator CV. Warto też śledzić branżowe blogi, profile i webinaria, a także korzystać z samouczków internetowych jako uzupełnienie stacjonarnych kursów i szkoleń.