Nierozwiązany konflikt potrafi zepsuć atmosferę nawet w najlepszym zespole. Jak unikać nieefektywnych sporów, a z nawet ostrej wymiany zdań wychodzić obronną ręką? Jest kilka sposobów. Michał Lewandowski, psycholog biznesu i psychoterapeuta, doradza, jak to zrobić.

Kłótnie i spory są czymś naturalnym nie tylko w wielkich korporacjach, ale i małych firmach. Z każdą organizacją jest tak, że zebrani w niej zostali ludzie, którzy mają wspólnie dokądś zmierzać. Jeden chce się rozwijać, podejmować wyzwania, inny – przetrwać spokojnie i dostać co miesiąc pensję. Kiedy nie wiadomo dokąd podążamy, każdy ma jakiś pomysł, a do tego dochodzi brak komunikacji – konflikt gotowy! – mówi Michał Lewandowski.

Psychoterapeuta dowodzi, że spory albo eskalują i przeszkadzają w efektywnej pracy, albo są duszone w zarodku i „gniją”, zabijając atmosferę i zaangażowanie. W prawdzie nie da się ich całkowicie uniknąć, ale można zmniejszać ryzyko ich pojawienia się. Jak? Oto kilka wskazówek, które pomogą także wyjść obronną ręką z sytuacji konfliktowej.

1. Ustal zakres obowiązków

Podstawą dobrze i bezkonfliktowo działającego zespołu jest – jak przekonuje Michał Lewandowski – określenie dokąd zmierzamy. Pamiętajmy, że nie wszystko da się zawrzeć w umowie o pracę – zwraca uwagę psychoterapeuta. Gdy nie jesteś pewien, czy dobrze zrozumiałeś szefa/kolegę, zapytaj wprost na czym polega powierzone ci zadanie.

2. Mów o tym, co cię irytuje

Rozmawiajmy otwarcie o tym, co nas irytuje. Michał Lewandowski: Pamiętajmy jednak, by naszą intencją było rozwiązanie kwestii spornej, a nie pokazanie własnej wyższości, poniżenie drugiej strony czy wyładowanie negatywnej energii. Mówmy wprost o swoich oczekiwaniach i dajmy drugiej stronie odnieść się naszych racji.

3. Bądź otwarty na innych

Nie zamykajmy się na poglądy innych, nie uważajmy się za nieomylnych. Bądźmy otwarci na ludzi i na to, że mogą być, i zawsze w jakimś aspekcie są różni od nas. Różni, nie znaczy gorsi. Różnorodność może być siłą zespołu – przekonuje psycholog biznesu.

4. Buduj dobrą atmosferę w pracy

W pracy spędzamy większość naszego życia. Michał Lewandowski: Budujmy zatem taką atmosferę, w której będziemy mogli efektywnie i przyjemnie pracować. Dzięki temu łatwiej nam będzie wyjść z pracy i nie myśleć o firmowej „nerwówce”, a tym samym zachować większy spokój w sytuacjach stresowych czy konfliktowych – nie tylko w pracy, ale i poza nią.

Macie sprawdzone sposoby, jak unikać sytuacji konfliktowych w pracy? A może uważacie, że porządna kłótnia raz na jakiś czas oczyszcza atmosferę? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

Pracuj.pl