Kiedy to 21 lat temu Piotr Nowak z 500 złotymi w kieszeni zakładał firmę NetArt, późniejszą nazwa.pl, nie spodziewał się, że dwie dekady później jego dzieło stanie się ogólnopolskim liderem branży domen i usług hostingowych. Spółka, założona 14 kwietnia 1997 roku, przez cały okres swojej działalności miała znaczący wpływ na branżę Internetową w Polsce, umożliwiając swoim klientom pojawienie się w sieci i budowę ich biznesu.
Nazwa.pl systematycznie budowała swoją pozycję i w ciągu okresu działalności obsłużyła ponad  1 000 000 klientów, 3 500 000 domen i 500 000 usług hostingowych. Firma od samego początku wyznacza standardy usług w Polsce, a to wszystko w oparciu o wyłącznie polski kapitał.

Odwaga i intuicja

Dziś firmę, która dostrzega niszę rynkową i wykorzystuje potencjał światowych zasobów i rozwiązań, nazwano by innowacyjnym start-upem, jednak 21 lat temu nikt nie wiedział jak rozwinie się Internet i jak potężną dziedziną gospodarki staną się usługi związane z domenami i hostingiem. Dzięki pomysłowi dzierżawienia serwerów w Stanach Zjednoczonych Piotr Nowak, założyciel firmy, wykorzystał niszę i szybko zbudował przewagę konkurencyjną. Ten ruch umożliwił mu przedstawienie klientom atrakcyjnej oferty, która przyciągnęła do firmy rzeszę kontrahentów.

Punkty zwrotne

Do 2002 roku firma sprzedawała domeny jako partner Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – NASK, jedynego wówczas uprawnionego rejestratora nazw w domenie .pl. Przełomowym momentem w historii okazał się rok 2003, kiedy Ministerstwo Nauki i Informatyzacji podjęło decyzję o uwolnieniu rynku domen, wprowadzając automatyczny system rejestracji adresów z końcówką .pl. Już po niespełna 2 latach w nazwa.pl było zarejestrowanych ponad 40 000 domen, co zapewniło firmie 20-procentowy udział w polskim rynku. Kolejne sukcesy spółka osiągała dzięki wprowadzaniu do portfolio innowacyjnych usług, takich jak m.in. system sprzedaży stron WWW w modelu abonamentowym, kreatory stron WWW czy sklepy internetowe. W 2014 roku już co trzecia domena na rynku była rejestrowana za pośrednictwem nazwa.pl, która rok później stała się największym rejestratorem domen w kraju. W międzyczasie firma  otrzymała – jako jedyna w Polsce – prestiżową akredytację ICANN, amerykańskiej instytucji odpowiedzialnej m.in. za nadzór nad działaniem serwerów DNS na całym świecie. Została również partnerem EURid, jednego z głównych rejestratorów domeny .eu.

Umiejętność słuchania

Rozwój biznesu nie byłby możliwy, gdyby nie obrana i śmiało realizowana strategia rozwoju firmy, od samego początku forsowana przez założyciela. – Potrzeby Klientów zawsze były naszym priorytetem. Dorastaliśmy i zmienialiśmy się razem z nimi. Chcieliśmy pokazać polskim przedsiębiorcom, że da się wykorzystać możliwości Internetu w celu rozwoju ich biznesu. Nie byłoby to jednak możliwe, gdybyśmy byli zamknięci na ich uwagi i sugestie. Sukcesywnie poszerzaliśmy naszą ofertę o innowacyjne, a zarazem intuicyjne usługi, dzięki którym statystyczny Kowalski mógł w 5 minut zaistnieć ze swoim biznesem w sieci. Czas pokazał, że przyjęta przez właściciela strategia była słuszna  – mówi Krzysztof Cebrat, prezes zarządu nazwa.pl. – Trzeba też podkreślić, że od początku inwestowaliśmy w ludzi. Doceniamy naszych pracowników, cenimy ich zdanie, bo to też dzięki ich wytężonej pracy jesteśmy numerem 1 na rynku – dodaje Cebrat.

Lider technologiczny

To właśnie usługi wykorzystujące najnowsze osiągnięcia technologiczne sprawiają, że klienci wybierają nazwa.pl najczęściej w Polsce. Spółka korzysta z najnowocześniejszego Data Center w naszej części Europy. Serwery nazwa.pl są zabezpieczone m.in. poprzez zgodność z najwyższym, IV poziomem międzynarodowej normy ANSI/TIA 942 – TIER IV, jak również z innymi normami certyfikowanymi przez instytucje polskie, europejskie i natowskie, oraz siedmiostopniową kontrolę dostępu. Serwery z ultrawydajnymi macierzami RAID i dyskami NVMe zapewniają szybkość oraz bezawaryjne działanie systemu. Klienci mogą wybierać spośród gamy bezpiecznych protokołów i certyfikatów, do dyspozycji mają również pakiet dodatków wspierających rozwój biznesu – np. narzędzia do newslettera, SEO czy monitoringu mediów. Nie można też zapominać o wsparciu technicznym działającym całą dobę. – Rozwój technologii to nie sztuka dla sztuki, przecież te nowe rozwiązania powstają po to, by uczynić nasze życie łatwiejszym – mówi Krzysztof Cebrat. – Zależy nam na wdrażaniu usług, które pomogą naszym Klientom rozwijać biznes i ułatwią im jego prowadzenie w bezpieczny sposób – dodaje.

Lider rynku wyznacza trendy

Spółka nie zwalnia tempa ani na chwilę, obecnie wyznacza standardy właśnie w zakresie niezwykle aktualnego dla każdego internauty tematu cyberbezpieczeństwa. Nazwa.pl jest największym partnerem NASK, po raz kolejny plasującym się w jego rankingu na pozycji lidera. Niecały miesiąc temu firma objęła ponad 450 tysięcy domen .pl bezpiecznym protokołem DNSSEC, uniemożliwiającym m.in. podszywanie się hakerów pod daną stronę internetową. – Pozycja lidera zobowiązuje. Chcemy być najlepsi. Ostatnie dwie dekady były czasem dynamicznego rozwoju, za nami wiele kamieni milowych. W przyszłość patrzymy z ekscytacją, przede wszystkim ze względu na niesamowite tempo rozwoju technologii. Jednak zawsze najważniejsi pozostaną dla nas Klienci i ich bezpieczeństwo. Ich zaufanie jest dla nas wyróżnieniem i powodem do dumy – podkreśla Cebrat.